preloader
Mám zájem o Pět největších hříchů špatného šéfa. A nedostatek pochval či přetěžování zaměstnanců mezi nimi není
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Pět největších hříchů špatného šéfa. A nedostatek pochval či přetěžování zaměstnanců mezi nimi není

Je neschopný, křičí, nechválí, neuzná omyl, je nespravedlivý… Nadávat na šéfa patří ke koloritu zaměstnaneckých debat. Kdo si ale někdy zkusil vést, byť malý tým, dobře ví, že být dobrým šéfem není vůbec snadné. Co odlišuje ty dobré od špatných?

   

Vstřícná komunikace, spravedlnost, empatie a schopnost ocenit snahu jsou klíčové vlastnosti ideálního šéfa. Lidé si takového šéfa představují podobně, ale stejně jako u ideálního partnera, je otázkou, zda takový skutečně existuje. Pracovní vztahy nás silně ovlivňují, i když si říkáme, že nám na ostatních nezáleží. Jen těžko se tomu vyhneme, ledaže bychom byli osamělí strážci majáku, ale i ti mají svého šéfa.

Jak moc dobré vztahy má mít podřízený se šéfem?

„Důvěra a otevřenost by měla být základním stavebním kamenem každého pracovního vztahu,“ říká mediátorka Kateřina Sodomková. Podle ní, pokud nefunguje komunikace, objeví se pomluvy, lži a domněnky, které mohou rychle rozložit celý tým. Dobrý šéf by měl tyto situace monitorovat a předcházet jim.

Jsme stále v práci, proto je důležité si uvědomit, že dobré vztahy jsou základem, ale příliš silné vazby s podřízenými mohou být na škodu. Mnoho šéfů na to již doplatilo, ale to není jediná chyba, kterou lídři často dělají. Tim Elmore, zakladatel neziskové organizace Growing Leaders, se nad tím zamyslel pro portál Psychology Today. Jeho postřehy jsou velmi inspirativní. Jaké jsou tedy největší chyby, kterých se šéf může dopustit?

1. Jedná ukvapeně a není v obraze

Podle Tima Elmora je důležité, aby šéf vždy měl lepší informace než jeho tým a udržoval si pozici hlavního zdroje informací a směřování. Ukvapenost v jednání je další častou chybou; mnohem taktičtější je nejprve získat všechny dostupné podklady a teprve potom se rozhodovat nebo doporučovat další postup.

2. Bojí se rozhodnout

Být lídrem znamená dělat těžká rozhodnutí. Pokud se šéf začne vyhýbat těmto rozhodnutím, aby se zalíbil, ztratí respekt a schopnost vést. Tim Elmore to nazývá „chůzí po skořápkách od vajec“ – snažit se balancovat bez rozmáčknutí není možné, občas to musí „křupnout“.

3. Příliš se zabývá tím, jak je vnímán

Když šéf začne více dbát na „vzhled“ než na výsledky, vede to k poklesu produktivity. V takových týmech lidé podléhají autocenzuře, bojí se vyjádřit svůj názor a snaha o změny je považována za podezřelou. V tomto zakonzervovaném prostředí není možný žádný posun.

4. Není vizionář

Lidé potřebují vnímat smysl své práce, což jim usnadňuje přijímání změn a zvládání nových výzev. Pokud však šéf neprojevuje jistotu, jasný cíl nebo nedokáže svůj záměr srozumitelně vysvětlit a nadchnout tým, zaměstnanci se vůči němu začnou vymezovat a ztrácejí důvěru.

5. Je nepředvídatelný

Pokud zaměstnanci nikdy netuší, jakou reakci jejich dotaz či návrh u šéfa vyvolá, je to frustrující. Vybuchne, vyzve k diskuzi nebo jen neurčitě kývne? Tato nejistota způsobuje špatný pocit v práci. Transparentnost v chování je proto klíčová pro dobrého šéfa. Každý zaměstnanec si zaslouží vědět, na čem je a co může očekávat.