Asertivita a jak ji docílit
CO TO JE ASERTIVITA?
Asertivita je jednou z klíčových dovedností při komunikaci. Je to především schopnost vyrovnaně prosadit své názory, práva, přání či potřeby bez využívání agresivního chování.
Asertivní lidé jsou schopní prosadit své názory bez toho, aniž by urazili někoho jiného.
Kde je hranice mezi asertivním a agresivním chováním?
Přestože je důležité dokázat prosadit své potřeby, nesmíme také zapomínat na lidi okolo nás. Buďme upřímní a projevujme své názory tak, aby se nedotkly někoho jiného.
Pokud chceme, aby ostatní respektovali naše potřeby, musíme jim naslouchat a stejně tak respektovat i jejich potřeby, myšlenky a víru.
Asertivní chování je často považováno za hranici mezi pasivitou a agresivitou.
• Asertivita je založena na balanci – Jste natolik sebevědomí, že vám nedělá problém spravedlivě, pevně a empaticky projevit svůj názor. Nemyslíte pouze na své potřeby, ale chápete i druhého člověka.
• Agresivita je čistě za účelem vítězství – Agresivita je sobecké jednání. Působí na ostatní hanebně, skoro až jako šikana. Vezmete si cokoli chcete – bez optání. Děláte pouze to, co je ve vašem zájmu a nehledíte na své okolí.
Jedná-li se o asertivitu v práci, je potřeba brát na zřetel vaše postavení a rozložení firmy. Ne každá firma uvítá vaše pokusy o asertivitu.
Jak docílit asertivní komunikace
1. Važte si své osoby a svých práv
Váš první krok by měl začínat tím, že se naučíte porozumět sami sobě a svojí hodnotě pro váš tým či firmu.
Víra v sama sebe je základ sebevědomí a asertivního chování. Díky tomu si uvědomíte, že si zasloužíte respekt.
Nezapomínejte, že sebevědomí se může snadno proměnit v namyšlenost. Držte se svých hodnost a pokuste se získat zdravé sebevědomí formou vzdělávání a fyzických aktivit.
2. Nebojte se rozhodně projevovat své potřeby
Toužíte-li ukázat svůj plný potencionál, musíte se ujistit, že jsou vaše priority a potřeby na stejné vlně. Nečekejte na to, až někdo pozná, co doopravdy chcete. Mohli byste čekat věčně!
Převezměte iniciativu a určete si věci, po kterých toužíte, hned. To je pravá asertivita.
3. Pochopte, že nemůžete kontrolovat chování a činy ostatních
Potkáte-li člověka, který na vaši asertivitu reaguje naštvaně, jednoduše na jeho projev nereagujte vůbec nebo odpovězte klidným tónem.
4. Snažte se působit pozitivně
Asertivita mluví o upřímnosti. Ano, pokud máte špatnou náladu nebo vás něco trápí, nebojte se své pocity projevit. Udělejte to však konstruktivně a citlivě. Nespadněte do víru sebelítosti.
5. Naučte se říkat „Ne“
Naučit se říkat „ne“ je jeden z klíčových faktorů asertivní komunikace. Díky poznání svých vlastních limitů a toho, kolik práce zvládnete vykonat, budete schopni lépe zorganizovat svou práci a nebudete mít pocit, že vás někdo zneužívá.
ZAPAMATUJTE SI – Nikdy se nezavděčíte všem. Nemůžete zvládnout všechno a potěšit každého, kdo si o to řekne. Chraňte svůj čas a nakládejte s ním opatrně. Přeci jen, na život máme omezené množství času.
Asertivní techniky
POKAŽENÁ GRAMOFONOVÁ DESKA
První a velmi jednoduchá technika. Jejím principem je opakování svého požadavku klidným hlasem, bez nutnosti obhajoby. Např. pokud vám váš zaměstnavatel stále neproplatil slíbené peníze za cestovné, chodíte za ním dokola, dokud svého požadavku nedosáhnete.
Technika umožňuje ignorovat manipulativní nástrahy a to tak, že pokud by se zaměstnavatel snažil přejít k jinému tématu, vy ho vždy dostanete zpátky na: “Chci své slíbené peníze.” Samozřejmě trochu elegantněji, ale stále s jasným vyslovováním svého požadavku.
OTEVŘENÉ DVEŘE
Tuto techniku využijete například v momentě, kdy vám druhý vyčítá vaše nedostatky. Jestliže vám například zaměstnavatel vyčítá, že jste svou práci odvedl v některém ohledu špatně, z části s ním souhlasíte, ale v druhé části věty zdůrazníte jiné své klady, popř. obhájíte, proč tomu taky bylo. (Např. ztížené podmínky po odchodu kolegy.)
Dovolí vám přijmout kritiku klidně, ale zároveň neumožňuje druhé osobě získat absolutní pravdu a tím pádem i převahu.
SEBEOTEVŘENÍ
Mezi skvělé asertivní techniky patří také sebeotevření. Skrz to sdělíte své kladné i záporné vlastnosti a usnadníte si komunikaci. Techniku použijete v případě, kdy okolí mluví o faktu, o kterém se domnívá, že jste s ním určitě seznámen. Není nic horšího než se například nezeptat v práci kolegy, když něčemu nerozumíte a dále přikyvovat. Může z toho vyvstat pár pěkných malérů.
Např.: „Ty změny v zákoníku pro nový rok nás hodně ovlivní, že?” Pokud jste se v nich ještě nestihli zorientovat, jednoduše přiznejte a zeptejte se. “Nestihl jsem jej ještě přečíst všechna, co konkrétně pro nás tyto změny znamenají?”. Technika umožňuje sdělit takové věci, které ve vás dříve vyvolávaly pocity nevědomosti, úzkosti a viny.
VOLNÉ INFORMACE
Tato technika vám bude užitečná v moment, kdy se snažíte něco dohodnout, nebo něco prodat. Udělejte klientovi nabídku, nechte ho chvíli mluvit a zkuste zachytit pro něj důležité informace.
Prodáváte – li například kávovar a klient vám řekne, že na přípravu kávy ráno nemá čas, ohromíte ho informací, že káva může být díky časovači připravena každý den ve stejný čas automaticky.
V rozhovoru vám pak tyto volné informace poskytnou námět na pokračování konverzace a zbaví vás strachu a plachosti.
NEGATIVNÍ ASERCE
Je technika podobná technice otevřených dveří. V podstatě vás naučí přijímat vlastní chyby, bez omlouvání.
Jednoduše by se dalo říct: “Nejsem dokonalý, ale snažím se/lépe jsem to nebyl schopný udělat.” nebo “Udělal jsem to špatně, jsem si toho vědom, příště to udělám jinak.”
Pokud ji správně zformulujete, zredukujete tím zlost a agresivitu druhé strany.
NEGATIVNÍ DOTAZOVÁNÍ
Jestli vám někdo řekne: “Tenhle úkol jsi udělal špatně”, zkuste se ho zeptat, jak by to udělal on, co by udělal jinak. Možná vám informace budou užitečné.
Pokud vám neposkytne rozumnou odpověď, hoďte to za hlavu.
SELEKTIVNÍ IGNOROVÁNÍ
Ocitnete – li se opět pod palbou kritiky, tentokrát ovšem nevěcné a nijak nepřínosné, tento způsob vám za ní pomůže udělat tečku. Např. větou: “Myslím, že tě chápu”. Dále už se k takovéto kritice nevyjadřujeme, ale zachováme si image naslouchajícího člověka.
PŘIJATELNÝ KOMPROMIS
Nebo-li řešení, vyhovující oběma stranám. Každý musí slevit, aby se našla přijatelná volba. Pokud není v sázce naše sebeúcta, je to ideální způsob, jak vyjít z komplikované situace. “Když to potřebuješ, vezmu to za tebe den před Vánoci, ale rád bych si na oplátku vyměnil směnu po Silvestru.”
Tyto asertivní techniky mohou být zdánlivě banální, nebo jasné, ale sami víme, jak je někdy těžké najít vhodnou odpověď. Především, když proti sobě máte silného člověka se silnými argumenty, který si svou pravdu prosadí, i kdyby ji stokrát neměl.
Zkuste si tyto věty nacvičit a opakovat. Mohou vám velmi pomoci.